Dažniausiai užduodami klausimai

Vizualus užduočių tvarkaraštis. Tai – kortelių ar užrašytų žodžių rinkinys, kurį turėdamas vaikas orientuojasi užsiimdamas savarankiška veikla. Jis padeda vaikui nepriklausyti nuo kitų pagalbos, sumažina nerimą ir nepageidaujamą elgesį. Atliekant namų darbus pateikite vaikui vizualinę medžiagą, kiek reiks jam atlikti užduočių, taip vaikui bus aiški užduoties pradžia ir pabaiga.

Labai svarbu pastebėti dėl kokių priežasčių kyla pykčio reakcijos. Turite stebėti savo elgesį, kaip reaguojate, kai vaikas pyksta ant jūsų ar aplinkos. Neskatinkite vaiko netinkamo elgesio, neleiskite vaikui kontroliuoti situacijos. Jei vaikas pyksta, nes jūs paėmėte iš jo telefoną, labai svarbu laikytis savo pozicijos, vaikui pradėjus pykti, verkti, agresyviai elgtis NEDUOKITE telefono, kad jis nurimtų. Turite vaiką informuoti, kad po 2 min telefoną turėsite paimti ir laikytis savo žodžio. Jei kyla pyktis atliekant savarankiškas veiklas ar žaidimuose, suteikite vaikui galimybę jūsų paprašyti pagalbos, tokiu būdu išvengsite pykčio priepuolio. Jei žinote, kad vaikas visada pyksta kai nemoka atidaryti dantų pastos tūbelės, formuokite prašymą „padėk man atidaryti“. Jei jau įvyksta probleminis elgesys pašalinkite pykčio dirgiklį, naudokite nusiraminimo technikas, kvėpavimo pratimus, jausmų įvardinimą ir prašymų formavimą.

Pasidarykite aiškias taisykles, kurių laikosi vaikas ir jūs. Visada informuokite vaiką, kiek jam liko laiko žaisti ar žiūrėti vaizdo medžiagą, nedarykite staigių paėmimų, nes iššauksite pykčio ar agresijos priepuolį.

Labai svarbu sukurti vaikui saugumo jausmą. Pašalinkite drabužių etiketes, kad vaikui būtų kuo mažiau nemalonių pojučių. Leiskite vaikui pasirinkti, ar jis nori nešioti ilgus ar trumpus drabužius. Patartina nekeisti skalbiklių ir minkštiklių, naudokite kuo natūralesnius, bekvapius.

Pagerinti asmens higienos įgūdžius labai svarbu stebėti kas vaikui patinka, o kas ne. Prieš plaunant galvą patartina vaikui  padaryti galvos masažą, prieš valantis dantis pradžioje pamasažuokite skruostus. Vaikams turintiems sensorinės integracijos sutrikimus rekomenduojama naudoti elektrinį dantų šepetėlį.

Renkantis laisvalaikio veiklas leiskite vaiku kontroliuoti ir pasirinkti. Esant lytėjimo sutrikimams, labai svarbu duoti laiko ir  leisti vaikui stebėti kitus, nereikia vaikui kelti neigiamos patirties esant tarp kitų vaikų. Jei vyksta šeimos renginiai svarbu informuoti artimuosius ir leisti vaikui vengti prisilietimų, jei vaikas turi jautrumą garso dirgikliams (pvz. muzikai) rekomenduojama uždėti ausines – taip sumažinsite garso dirgiklius, kurie vaikui yra nemalonūs. Namuose sukurkite vaikui atskirą kampelį, kur jis galėtų jaustis saugus.

Tai galime pasiekti klasėse, ar kieme, kur daugiau sutinkame bendraamžių. Mokykloje atliekant įvairias užduotis galite suskirstyti vaikus poromis – tai padės mokiniams užmegzti ryšį, gerinti socialinius įgūdžius, jaustis drąsiau. Taip pat bus skatinamas draugiškumas, pagalba draugui. Mokiniai turės galimybę mokytis vienas iš kito.

Svarbu, kad išsikelti tikslai būtų realiai pasiekiami. Tikslų išsikėlimas – tikslų pasiekimo planas. Jei kelsitės daug įvairių tikslų jums nepavyks pasiekti per nustatytą savo laiko terminą ir natūraliai ateis nusivylimas savimi.

Tikslas: konkretus – išmatuojamas – pasiekiamas – realus – turintis laiko terminą.

Sukurkite smagias veiklas vaikams, naudojant šias medžiagas:

  • Piešimas pirštais;
  • Įvairių faktūrų medžiagos;
  • Žaidimas smėlyje;
  • Maišyti tešlą;
  • Lėtas supimasis – ramina, greitas – Jei vaikas bijo, reikėtų pradėti suptis žemai, kad kojos jaustų žemę;
  • Važiavimas dviračiu, paspirtuku gerina veiksmų planavimo bei koordinacijos įgūdžius;
  • Vaikščiojimas nestabiliais paviršiais – ant smėlio, žolės ar ant vandens lovos;
  • Balansavimas ant terapinio kamuolio gulint ant pilvo, ant nugaros, sėdėdint arba šokinėjant;
  • Tempimo/spaudimo pratimai;
  • Stiprūs apkabinimai;
  • Rankos lenkimas;
  • Stumti/traukti vėžimėlius.

Sensorinė dieta– tai žmogui kiekvieną dieną būtina sensomotorinių dirgiklių suma. Ji sudaroma, jei vaikas dėl sensorinės integracijos sutrikimų elgiasi keistai, praranda savikontrolę.

  • Suplanavus veiklą ir sensorinių dirgiklių kiekį galima pasiekti, kad vaikas jaustųsi saugus ir darbingas visą dieną.
  • Ergoterapeutas rekomenduoja prieš stresą keliantį įvykį (ėjimą į kirpyklą, plaukų plovimą ir pan.) atlikti tam tikrus pratimus, kurie sumažintų per stiprias reakcijas į sensorinius dirgiklius: veikla, kuriai atlikti reikalinga raumenų įtampa, stiprus sąnarių spaudimas, lėti ritmiški judesiai, pratimai, atliekami aukštyn kojom, sąnarių tempimas.
  • Pratimai yra žymiai efektyvesni, jei jie patinka vaikui, jei jis juos sugeba pats atlikti.

Mokinant atlikti kažkokį veiksmą (pvz. mokantis rašyti, spalvinti, nusiplauti rankas) rekomenduojama naudoti tokius metodus:

  • mokomasi atlikti visą veiksmą, vėliau pamažu tobulinant, atskiras jo grandis;
  • mokymas mažais žingsniais, pereinant prie kito etapo tik po to, kai gerai pavyksta pirmasis;